lördag, mars 19, 2005

Var finns rasisterna? Där finns rasisterna!

Erik på Nyliberalism för dummies drar en häpnadsväckande slutsats om fackföreningar:
Det finns nämligen en gemensam grund för både fackföreningar och rasism, nämligen att människor kan delas in i olika grupper, och att man sedan aktivt arbetar för att ge en grupp fördelar på andra gruppers bekostnad.

Se där! Undrar om de arbetare som i samband med den industriella revolutionen slöt sig samman för att få drägliga arbetsvillkor såg det på samma sätt? Var Lech Walesa inget annat än en smygrasist? Chadie på No Illusions ger ett bra svar:
Erik menar att fackföreningar skulle vara en extra bra grogrund för rasism. Det håller jag inte med om. Fackföreningars grundtanke är just att alla har lika värde, alla har lika rätt. Just att alla håller ihop och stöttar varandra.

Precis! Eller med ett annat ord: solidaritet.

3 kommentarer:

Tomas sa...

Självklart var det dumt att skrika "go home!". Men som jag ser det är den huvudsakliga frågan kollektivavtalets vara och icke vara.

Jag ser kollektivavtalet som ett medel att garantera en viss lönenivå samt en bra arbetsmiljö för alla arbetare. Folk som är av en motsatt åsikt säger att det stänger ute t.ex. arbetare från andra länder, som inte har samma villkor i sitt hemland. "Låt dem komma hit och jobba, så länge villkoren skulle ha varit ok i deras hemland". Jag anser att det skulle leda till lönedumpning och en urholkning av vår arbetsrätt: om man drev resonemanget till sin spets skulle Sverige ta emot barnarbetare från andra länder så länge vi inte betalade dem sämre löner än vad de var vana vid.

Tomas sa...

Dennis,

Facket visar solidaritet inom gruppen, inte mot dem utanför. Det har inget med solidaritet att göra.

Va? Enligt en snabbsökning på dictionary.com är solidaritet "a union of interests or purposes or sympathies among members of a group", vilket tycks stämma bra här.

Erik,

I så fall förstår jag inte varför du skrev som du gjorde. Om fack delar upp världen i en vi-dem-situation borde samma sak gälla för företag, idrottsföreningar, och Firefoxanvändare.

Tomas sa...

Niklas,

men tänk om det landet som barnarbetarna kom ifrån hade en myndighetsgräns på 15 år?

Jag är medveten om att mitt resonemang var ganska tillspetsat, men det var ett försök att visa hur märkliga resultat det kan bli om vi utan undantag ska importera andra länders arbetsrätt, eller snarare bristen på sådan.

Att förbjuda folk att köpa utländska varor är väl också en ganska extrem variant av mitt resonemang? :-)