söndag, april 17, 2005

Friskolor

Det har diskuterats vad anledningen är till att elever på friskolor har högre betyg än andra elever. Är det verkligen så som en del säger, att friskolor automatiskt blir bättre än tråkiga kommunala skolor? I Gnesta ligger den kommunala Frejaskolan samt friskolan Waldorfskolan, den senare med klart högre betyg. I den här artikeln lät rektorn för Frejaskolan nästan som en dålig förlorare när han sa:
– Så goda resultat som Waldorfskolan tror jag inte att någon kommunal skola någonsin kommer att få. Man kan undra vad de sätter betyg på egentligen.
Skolverket pekade istället (alldeles korrekt) på att eleverna som tas in på friskolor helt enkelt ofta har bättre förutsättningar för sina studier, och lade till:
– Det finns inga belägg för att lärare på friskolor ger eleverna högre betyg än de förtjänar.

Men nu finns det det, tack vare Christina Wikström!
I sin avhandling har hon analyserat betyg från samtliga elever som gått ut gymnasiet med avgångsbetyg baserade på den nya betygsskalan. Resultaten visar att det finns systematiska variationer i betygsättningen. Exempelvis är små skolor och friskolor mer generösa i sin betygssättning än andra skolor.

Självklart ska inte undersökningen blint tas som en absolut sanning, men det är ett minst sagt intressant inlägg!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Fast det måste vara väldigt svårt att mäta. Barn som går på friskolor har väl oftare föräldrar som stöttar dem. Det måste också vara en bidragande orsak.
Jag har till exempel märkt att i min förra kommun, Upplands Väsby, där ingen friskola finns men en musikklass, som räknas som lite finare klass. Där har alla elever högre betyg än i andra klasser.
mvh
Chadie

Tomas sa...

Chadie - jag håller helt med. Det var det jag försökte säga med att eleverna på friskolor ofta har bättre förutsättningar än andra elever.

Det fins säkert många bidragande orsaker till skillnaden i betyg, och Christina kan mycket väl ha presenterat en intressant delförklaring.

Tomas sa...

Niklas, jag väntade på den länken... läs mitt nya inlägg för ett svar.